-HVO kan redusere CO2-utslippet med 60 prosent

Visste du at det allerede finnes en enkel måte som kan redusere CO2-utslippet med hele 60 prosent på? Løsningen heter HVO, den kan brukes på alle nye dieselmotorer og du får den på flere Shell-stasjoner allerede i dag.

HVO står for Hydrotreated Vegetable Oil, eller Hydrogenbehandlet Vegetabilsk Olje på norsk, og er en type biodiesel som lages av avfallsprodukter som for eksempel brukt frityrolje, andre matoljer og tallolje.

- HVO som er basert på avfallsprodukter, slik vår HVO er, kan gi en CO2-reduksjon på opptil 60% sammenlignet med diesel, forteller Jonas Bæk, B2B forretningsutvikler for e-mobilitet i St1 Norge. 

Bilde av Jonas Bæk i en sofa som prater om HVO

St1 satser stort på HVO

St1 satser nå stort på HVO, og har investert mye penger i HVO-produksjon på sitt raffineri i svenske Göteborg. Per i dag kan man fylle HVO på Shell-stasjonene på Furuset, Sandvika, Tvedestrand og Brumunddal.

- Det fine med HVO er at man kan bruke det på de fleste biler eller lastebiler med dieselmotor. Det krever ingen tilpasninger. Den store fordelen er at utslippene vil gå drastisk ned, i tillegg brenner HVO renere enn vanlig diesel og inneholder mindre svovel for eksempel. Med vår HVO kan man derfor få en CO2-reduksjon og mindre lokale utslipp, forklarer Bæk.

Les også:

St1 satser stort på bioraffinering

Knapphet på råvarer

Ulempen med HVO inntil videre er at den er noe dyrere enn vanlig diesel, at den ikke er å få tak i overalt og tilgangen på råvarer.

- For at HVO skal ha en misjon er det viktig at man bruker avfallsprodukter i produksjonen, slik vi i St1 gjør. Utfordringen er å skaffe tilveie nok avfallsprodukter til storvolumproduksjon, som for eksempel brukt matolje. Men vi kommer nå til å produsere masse HVO i Göteborg, og satser stort på dette fremover.

Bilde av frityrolje, som blir brukt til å produsere HVO

"Alle" nye biler kan bruke HVO

Alle nye dieselbiler skal kunne bruke HVO, men Bæk anbefaler uansett å sjekke med forhandleren for sikkerhets skyld.

-For mange av våre kunder er HVO attraktivt fordi det kutter både CO2-utslipp og lokale utslipp, og fordi de dempe noe risiko som ved å kjøpe elektriske kjøretøy eller andre drivlinjer.

Satser på flere grønne energibærere  

St1 tror det er flere veier til utslippsfri transport, og satser nå på flere grønne energibærere.

-HVO er et av flere satsingsområder for oss. Vi satser også mye på elektrisitet, og setter stadig opp nye ladestasjoner på våre Shell-stasjoner. Hydrogen og flytende biogass er også spennende og ikke minst syntetisk drivstoff eller «e-fuel». Vi kaller det «Power to X», hvor vi for eksempel kan produsere flytende drivstoff av karbon vi fanger fra atmosfæren, og hvor prosessen i hele verdikjeden drivers av fornybare energikilder, avslutter Bæk.

Les også:

Jakten på de grønne løsningene i tungtransporten

 

arrow-right
Forrige
Jakten på de grønne løsningene i tungtransporten

14.04.23

Neste
Åpnet ny energistasjon for fremtiden

24.05.23

Relaterte artikler

Les alt