Har Ferrari ødelagt for seg selv?

I begynnelsen av årets Formel 1-sesong så Ferrari ut til å kunne ta opp kampen mot Red Bull. Og Charles Leclerc ble utpekt som erkerivalen til Max Verstappen. Men nå som høstsesongen skal starte har Ferrari fått problemer.

Det er ikke unaturlig at vi i St1 og Shell heier litt ekstra på Ferrari, da Shell har hatt et tett samarbeid med det italienske Formel 1-teamet i mange år. Derfor var det ekstra god stemning på kontorene i vår, da det så ut som Ferrari skulle kunne kjempe om både fører-VM-tittelen og konstruktør-VM-tittelen i årets Formel 1-mesterskap.

Men så startet problemene. Hva var det egentlig som skjedde?

-Det er flere årsaker til at Ferrari har begynt å tape terreng. Det ene er tekniske problemer. Ferrari kom med en helt ny motor foran årets sesong, og dette er kanskje den sterkeste i feltet. Men jeg tror Ferrari har strukket strikken litt langt, og derfor har vi sett en del motorproblemer i år. Dessuten har førerne gjort feil, slik som Leclerc som snurret av banen da han ledet i Frankrike. Men det største problemet til Ferrari, slik jeg ser det, er strategien, sier Viaplays F1-kommentator, Atle Gulbrandsen.

Hva er det Ferrari har gjort feil?

-Formel 1 dreier seg veldig mye om strategi. Det kalles for sjakk i 300 km/t, og da gjelder det å velge rett tidspunkt for å bytte dekk, for eksempel. Her har Ferrari bommet ved flere anledninger, og de har rett og slett rotet bort flere gode resultater på strategiske tabber. Slik kan de ikke fortsette om de skal ha noe håp om å bli verdensmestere.

Før høstsesongen i Formel 1 skal starte er det Red Bull og Max Verstappen som ligger best an. Verstappen leder fører-VM, hele 80 poeng foran Ferraris Charles Leclerc. I konstruktør VM har Red Bull 97 poeng mer enn Ferrari på andreplass.

-Jeg tror løpet er kjørt for Ferrari med tanke på årets VM-titler, for å være helt ærlig. Jeg tror Red Bull og Verstappen er for langt foran. For Ferrari gjelder det nå å forsøke å berge andreplassen både i konstruktørmesterskapet og førermesterskapet. Mercedes var sterke i de siste løpene før sommerferien, og de kan bli en trussel mot Ferrari utover høsten. Og det betyr mye hvor man ender i konstruktørmesterskapet, for det er plasseringen der som avgjør hvor mye penger teamene får etter sesongen, forklarer Gulbrandsen.

Vi i St1 Shell heier fortsatt på Ferrari, og krysser fingrene for en god høst for den steilende italienske hingsten!

arrow-right
Forrige
Slik sparer du enkelt drivstoff og miljøet

09.08.22

Neste
St1 skal bygge et raffineri for oppgradering og kondensering av biogass i Sverige

16.08.22

arrow-left

Relaterte artikler

Les alt arrow-left