Finnes det en fremtid for flytende drivstoff?

Regjeringen har som mål at det kun skal selges nullutslippsbiler i Norge i 2025. Vil det si at det ikke finnes noen fremtid for flytende drivstoff? Få svaret her.

Flytende drivstoff fortsatt viktig i fremtiden

Men hva med flytende drivstoff. Finnes det noen fremtid for det? Vi stilte spørsmålet til Simen Hauland, prosjektleder for P2X/Syntetisk drivstoff hos St1 Norge AS.

- Det enkle svaret på det er ja! For det første er gjennomsnittlig levetid på en bil i Norge 18 år, så det vil gå biler med forbrenningsmotorer i Norge i mange år enda. Dessuten er det flere segmenter som ikke lar seg elektrifisere med det første, som tungtransport og langtransport med buss. Transport og anleggsbransjen trenger andre løsninger.

Biodrivstoff stor utslippskutter i Norge

Men hva med forurensning? Kan flytende drivstoff være bærekraftig?

- Biodrivstoff står fremdeles for de største utslippskuttene på norske veier. I tillegg jobber St1 med å utvikle prosjekter innen syntetisk drivstoff. Spesielt syntetisk drivstoff er spennende, og produseres gjennom en prosess som kalles P2X (Power to X). X kan være alt fra gasser som hydrogen eller metan, til flytende drivstoff som diesel, bensin eller jetfuel. Prosessen handler om å kombinere hydrogen fra fornybar energi som vindkraft sammen med uunngåelige CO2 kilder, kalt CCU – Carbon capture & utilization.

- Denne Co2 kilden kan komme fra annen industri eller potensielt i nær fremtid hentes direkte ut fra luften rundt oss. På denne måten kan flytende drivstoff i fremtiden bli et klimanøytralt kretsløp og noe av det mest bærekraftige vi har.

(Artikkelen fortsetter under bildet)

Power to X

Satser tungt på ladenettverk 

Som en konsekvens av nullutslippsmålet i Norge, satser St1 Norge også mye på ladeinfrastruktur på Shell-stasjonene i landet. Flere og flere ladeplasser for elbiler blir satt opp på Shell-stasjoner over hele landet. 

Utslippene fra transportsektoren må ned, og et av tiltakene som den norske regjeringen har foreslått er at det kun skal være tillatt med salg av nye nullutslippsbiler fra 2025. Allerede selges det flere elbiler enn biler med forbrenningsmotorer i Norge, og det er ventet at andelen vil øke ytterliggere.

Se videoen øverst om hvordan St1 bruker avfall og CO2 til å produsere biodrivstoff

 

 

Neste
St1 går inn i biogassmarkedet i Norge

26.05.21

Relaterte artikler

Les alt